ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning. Fékpadi mérések. Egyedi autók építése.
 
Vissza: Fékpadi mérés

Motortuning, chiptuning: teljesítménymérés

Miért szükséges?

A gyakorlatban ez a legjobb állapotfelmérése egy autónak. Nyílván nem helyettesíti a kompresszió és veszteségmérést, elektronikai motordiagnosztikát, de elég pontos képet az autó motorikus állapotáról.

Tuningolásnál érdemes tudni, hogy miből indulunk ki, egyáltalán megvan-e a papíron spcifikált teljesítmény? Ha az eredmény rossz, akkor tuning helyett először javításra van szükség.

Gyakran találkozunk olyan autókkal, melyek nem belevaló légtömegmérőt, porlasztócsúcsot, befecskendező szelepet, turbószabályzó szelepet szereltek az autóba. Ilyen esetekben is gyorsabb és pontosabb hibafeltárást eredményez a teljesítménymérő használata.

A tuningolás után-közben ismét mérésekkel optimalizáljuk illetve maximalizáljuk a teljesítményt és a forgatónyomatékot az ügyfél igényeihez.

Teljesítménymérés tuningolás közben

A pontos munkához az kell, hogy a motor a minden (a lehető legtöbb) üzemállapotban ideális keveréket kapjon és a lehető legnagyobb teljesítményt adja le. Ennek érdekében különböző fordulatszámokon és különböző gázpedál-állásoknál veszünk fel mérési pontokat, és az eredmények függvényében hangoljuk tovább a vezérlőegység programozását vagy a karburátorok fúvókázását.

Mindez hosszas, időigényes és költséges folyamat (ha nincs saját fékpad, bérelni kell), enélkül azonban nem lesz 100%-os a chiptuning eredménye!

Teljesítménymérés módjai

Az egyes fékpadok eltérő eredményt mutathatnak, ennek okaiba itt terjedelmi okokból nem mennék bele. Lényeg, hogy ez nem "valakinek a hibája", nem rosszabb vagy jobb egyik a másiknál. Fontos, hogy az összehasonlító mérések mindig ugyanazon a fékpadon készüljenek.

Keréken mért teljesítmény:

a sokak által ismert görgős fékpad (nem a fékvizsgáló, hanem a teljesítménymérő). A kerék megforgat néhány görgőt, amelyeket vízzel, örvényárammal vagy egyéb módon visszafékezve tartják a motor fordulatát állandó értéken és közben elvégzik a mérést. Hátránya, hogy nagy a helyigénye, és a műhelyt előre fel kell készíteni erre: nem elég az akna, hanem pincére van szükség.

Hamarosan üzembe álló mobil teljesítménymérő fékpadunk görgők nélkül, közvetlenül a kerékagyon végzi majd a mérést, így kiküszöböljük a gumiabroncs és a görgő közötti slipet, illetve a berendezésünk is kompaktabb.

Főtengelyen mért teljesítmény

Sokkal pontosabb adatot szolgáltat, de ehhez a motort ki kell szerelni az autóból. A méréshez a főtengelyre szerelünk egy mérőművet. Természetéből adódóan ez kisebb lehet, mint a görgős fékpad. A motorra természetesen mindent "rá kell kötni": vízhűtőt, elektromos rendszert a gyújtással, stb.

Az eredmények

Az eredmények táblázatos, XLS, CSV, illetve grafikus formában állnak rendelkezésre a mérést követően.

Értelmezés

A csúcsteljesítmény- csúcsnyomaték fontos dolog, hiszen mindenki szeretné a legnagyobb érték birtokában lenni, de sajnos ez közel sem jelenti azt, hogy egy kisebb eredménnyel rendelkező autó nem fog leiskolázni a következő lámpánál. Ezért is fontos a grafikonos elemzés.

Mondok egy igen egyszerű hétköznapi példát: 1.9 pdtdi avf 130 lóerő 280Nm okosan optimalizálva 165 lóerő és 365 Nm...

Ha az ügyfél a maximumot akarja, akkor 175 lóerő és 400-410Nm lesz... ennek következtében viszont hülyére fogja kaparni magát az autó és a gyengébb mégis hamarabb gyorsul 0-100-ig. Nyílván 100 felett az erősebb valóban jobban fog gyorsulni, mert ott már nem tud elkaparni a kerék.

 
Motortuning, chiptuning: teljesítménymérés, 1. kép - Teljesítménymérés főtengelyen.
Teljesítménymérés főtengelyen.
 
Vissza: Fékpadi mérés