ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning. Fékpadi mérések. Egyedi autók építése.
 
Vissza: Nyitólap

Bemutatkozás

Mi az, amivel foglalkozunk?

Chiptuning, fékpadi optimalizálásokkal, teljesítmény méréssel, versenymotorok fékpadi bejáratásával, hangolásával, egr és részecskeszűrő problémák javításával illetve megszüntetésével és egyép szoftveres módosításokkal, Adblue kikapcsolással....

A kezdetek

A kezdetekkor - amint ezt sok Barátunk jól tudja - Ladákat építettünk, sok sikeres autónk futott RTE-ben, MNASz Rallyeban, gyorsulási versenyen. 1998-ban az általunk épített 21074-es Ladával megnyertük az éves bajnokságot a Hungaroring Gyorsulási verseny 2. kategóriájában. (1300-1600ccm). Később a versenymotor építési tapasztalatok birtokában komolyabb utcai autókat építettünk, mint például 9000, 9.3, 9.5-ös Saab-ok tömkelegét, amelyhez elképesztő drágán lehetett csak túlméretes dugattyút vásárolni, de mivel már akkoriban is kreatívan álltunk minden feladathoz, így megtaláltuk a párhuzamot a Ford Escort Cosworth 2.0 16v turbós dugattyúja közt, mely fele annyiba került már akkoriban, s csupán 1mm kellett leesztergálni a tetejéből... Szóval össze lehet mindent hozni, ha elég ügyes az ember... akár csak a Lada Samara dugattyút a VW motorba...

A fő tevékenység eleinte csupa mechanikai átalakítás, fejlesztés volt. Ehhez minden gépet, eszközt folyamatosan beszereztünk, így teljes géppakkal vágunk bele az átalakításokba.

Géppark:

  • Síkköszörü 300x1000mm 
  • Egyetemes marógép Tos FAU4
  • Szerszám marógép Tos FN25
  • Esztergapad E400x1500
  • Darabolás-Fűrészelés 150x200, fúrás
  • Hegesztőgépek: alumínium, rozsdamentes és vasöntvény hegesztés (AVI, autogén, CO2) 

Speciális javítások:

  • Szelepillesztés, ülékcsere, szelepvezető-gyártás
  •  Repedt előkamra, repedt égéstér javítása
  • Kipufogóöntvény hegesztése
  • Lyukas motorblokk oldalfalának "befoltozása"
  • Intercooler átalakítása, javítása
  • Klímahűtő és klímacső javítása, átalakítása 
  • Verseny futómű- súlypont állítás
  • Hengerfej áramlásmérése saját fejlesztésű berendezéssel

Ezen mechanikai munkákat időhiány miatt már nem vállalunk, de referenciának mindenkép fontos kihangsúlyoznom, hogy közel 20 éve autósporttal és versenymotorokkal foglalkozom.

A fejlődés nem állt meg

Hiába építettünk mechanikailag PROfesszionális TECHNICát, úgy éreztük, mintha partnereink nem mindig végeznének maximális munkát az elektronikai hangolásában.

Így újabb beruházás és kihívás elé állítottuk vállalkozásunk.

A folyamatosan fejlődő és egyre mélyülő számítógépes motordiagnosztika, hibakód olvasás és hiba feltárás különféle eszközök beszerzésére inspirálta vállalkozásunk, ám ez sem ért itt véget. A hibák feltárását nem minden esetben lehetett mechanikai alkatrész kicserélésével megszüntetni. És a mechanikai alkatrészek árai töredékéért lehet szoftvereres módosítással megszüntetni a hibát.

A szoftveres módosításokhoz (chiptuning), javításokhoz (EGR, DPF, FAP, koromszűrő, részecskeszűrő kikapcsolás) egy autóipari fejlesztő és tuningcég szoftverét vásároltuk meg, melyek olyan drivereket és leírásokat tartalmaz, melyeket a fejlesztők használtak a motorvezérlő beállításakor. Damos, a2l..

Ezzel a szoftverrel tudjuk értelmezni és módosítani az autók gyári szoftverét...

Itt jegyezném meg csak zárójelek közt, hogy van aki úgy hirdeti magát, hogy a "15 éves tapasztalattal nem kell senkitől segítséget kérnünk!" - ami önmagában nagyon jól hangzik, csak hát nem igaz. Az új vezérlőket nem lehet OBD2-n keresztül programozni. Lényegesen több jellegmezőt (map-et) tartalmaznak, melyek értelmezése, módosítása bonyolultabb: a konkrét értékeket különféle offset-ekkel és osztókkal határozzák meg. Vagyis hiába néz ki valami "úgy" mintha "az" lenne mégsem biztos, hogy "az".

Vagyis egy fél éves BMW tuningjához több kell a tapasztalatnál, ami akár hogy is számolom, maximum fél éves lehet :-)

"Chiptuning", programozás, szoftveres megoldások:

  • Bosch EDC15, EDC16, EDC17, Delphi, Denso, Marelli, Siemens... programozása
  • Hibakódok kikapcsolása
  • Limiterek módosítása: fordulatszám korlátozás, sebességhatár módosítása 
  • Vezérlőegység javítása
  • Immo kikapcsolása, javítása, kódolása
  • Részecskeszűrő, koromszűrő, DPF, FAP szűrő "kiprogramozása" kikapcsolása
  • EGR szelep kikapcsolások, kikódolások, módosítások
  • 2. Lambdaszonda kikapcsolása, eltávolítása
  • Turbóvezérlés módosítása
  • Rail-nyomás módosítása
  • Gázpedál érzékenység beállítása
  • Fogyasztáscsökkentés kamionoknál, mezőgazdasági gépeknél és persze hibásan működő regenerálgató, feleslegesen üzemanyagot égető részecskeszűrős konstrukcióknál
  • Hidegen vagy melegen nehezen induló motor szoftveres korrigálása.

Garancia:

Mi szeretünk valódi fékpadi eredményeket mutatni, azaz "Mérni a mérhetőt". Az Internet mindent elbír - a papír is -, de a stopper és az erőmérő cella nem hazudik. 

Mindent az alapoktól

Nálunk egy motorépítés úgy kezdődik, hogy mechanikailag megvizsgáljuk, megmérjük a motor paramétereit, aztán jön egy csomó számítás és tervezés. A tervezést 2 különféle tervezőprogrammal is elvégezzük, amelyek 97%-os pontossággal dolgoznak. Vagyis nem vásárolunk felesleges dolgokat egy motorhoz, nem költünk feleslegesen nagy szelepekre és nagyobb vezérműtengelyekre. Egy motornál az egyik legfontosabb dolog a rugalmasság, vagyis mekkora fordulatszámtól meddig használható a motor és ez a tartomány alatt mekkora forgatónyomatéka a motornak!

Mindenki dobálózik a lóerőkkel, pedig nem kellene, pláne ha tudnák, hogy az mit is jelent!

"Lóerő" [HP] = Forgatónyomaték [Nm] * a forgatónyomatékhoz tartozó fordulatszám (RPM) / 7120

Vagyis a képletből egyszerűen kivehető, hogy ha nagy lóerőt szeretnénk mondani és számolni, akkor arról kell gondoskodni, hogy a motor minél magasabb fordulatszámon adja le a forgatónyomatékát. De milyen használhatatlan egy olyan motor amit folyton túráztatni kell?

Chip tuning:

EEPROM vagy Flash emulátorral, vagy ECU tartalom OBD csatlakozón történő kiolvasásával-módosításával és visszatöltésével... Itt is vannak egyszerűbb és bonyolultabb megoldások. A legjobb megoldás a szabadon programozható motorvezérlő elektronika:  DTA, Motec, Megasquirt, Vems, EFI és egyéb gyártók termékei gondolok.

Habár a korszerű Bosch EDC15, 16, 17, Siemens, Marelli, Delphi, Denso vezérlők rendkívül hatékonyan és precízen programozhatók megfelelő szoftverrel és programozó eszközzel, ugyanakkor óriási károkat is okozhatnak hozzá nem értő kezek.

A hozzá nem értő tuningolás veszélyei

 Rengeteg elrontott, hibásan összeállított autó köt ki nálunk. "Valaki 200 eFt-ért eljutott idáig és már csak össze kellene hangolni..." - de alaposabb szemlélődés után kiderül, hogy egy teljesen széria motorra csak rá lett csavarozva egy zártszelvényből készített, kipufogócsonknak nem nevezhető valami és egy bontott DIESEL Fiat Regata turbó. A széria Opel C20NZ vezérlője remekül szabályozta a gyújtást egészen 35°-ig és az autó 400 méterenként hengerfejes lett. Az ilyen típusú munkák a nullával egyenlőek.

Azt szoktuk javasolni, hogy inkább kérdezzenek többet...

Ha valaki nem válaszol a kérdésünkre és csak annyit mond: "ide kell hozni és meg lesz csinálva", vagy azt mondja "titok", vagy "ez benne az okosság", akkor el kell gondolkodni rajta, hogy jó helyen járunk-e. Nézzük meg a referenciáit. Nézzünk körül a műhelyében. Tényleg lehet Tesco-s villáskulcsokkal, kalibrálatlan nyomatékkulccsal a földön motort összerakni?!

Manapság mindenki mindenhez ért és mindenki Tuningmester, aki már lesíkoltatott 2mm-t a hengerfejből és vett könnyített lendkereket. Az is chiptuninggal és ECU-programozással foglalkozik, aki egy középiskolás képletet sem tud értelmezni:

P * V/T = n * R

Már kinyírták pár motorom úgy, hogy feltekerték 2 Bar-ra a turbónyomást, amitől a beszívott levegő hőmérséklete 43°C-ról 82°C-ra emelkedett, majd csodálkoztak, hogy csak 10%-a több üzemanyagot kíván a motor a 0.86 lambda eléréséhez. Az 5. kigyorsítás után elolvadt a dugattyú: 2x akkora nyomáson és 2x akkora hőmérsékletű levegőben ugyan annyi oxigén volt, mint fele akkora nyomás fele akkora hőmérsékleten. Vagyis aki programozta az autót baromi figyelmetlen és ostoba volt... Ez a mutatvány több százezres károkat okozott...

Tapasztalat

98 óta foglalkozom versenymotorokkal. Nem lehet csak úgy tapasztalatok és rengeteg fejlesztés, tesztelés nélkül eredményeket elérni.

Persze lehet chip tuningot csinálni internetről letöltött ingyenes programokkal és és kínai másolt eszközökkel, fekete tuningbox bekötéssel, de az olyan is.

Még egy utolsó gondolat, így 15 év után. Mindenki életében vannak időszakok amikor tuningolásra vagy különleges autó építésére adja a fejét. Vannak projektek melyek hosszú évekig készülnek, azonban egy csak dolog számít: ha megvan az elhatározás akkor jól kell dönteni. Ha az ember három olcsó motort tönkretesz fél év alatt, akkor mindentől el fog menni a kedve, hacsak nem lottónyertes. Mindent egyszer kell jól megcsinálni. És ez pontosan így van a chiptuning-gal is. Rengeteg feketén füstölő mocsok munkával találkozom, melyektől felfordul a gyomrom és már sajnálom az utánunk jövő generációkat.

Aki úgy keres meg, hogy Péter segíts megoldani, hogy ne menekülő tintahalként mérgezzem a mögöttem jövőket, annak ingyen megcsinálom a rossz chiptuning kijavítását.

Jó böngészést kíván a Protechnic Motorsport KFT

2012.Február

 
Vissza: Nyitólap