ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning. Fékpadi mérések. Egyedi autók építése.
 
Vissza: Motortuning

Motortuning: Főtengely- és lendkerék-könnyítés

Cégünk vállalja a főtengelyek könnyítését, centírozását, felületi megmunkálását (polírozás). Motortuning alapja a forgó tömegek csökkentése és a lehető legjobb feltöltés elérése hengerfej tuninggal.

Általában a lendkerék tömegét úgy állapítják meg, hogy az autó tömegéhez hangolják. Vagyis az alapjáratról elinduló autó viszonylag könnyedén el tudjon indulni rángatás és járás egyeletlenség nélkül.

Vannak esetek mikor ép nehezebb lendkereket kell gyártanunk. Rallyecross autóknál slick gumikkal kell rajtolni aszfalton és szinte minden a rajton múlik, hogy fordul elsőnek az első kanyarban. Ide gyakran 4-6 kg-mal nehezebb lendkereket kell gyártani, hogy a 7000 fordulat padlógázas rajtprogramnál, biztosan tudja forgatni a 4db 18" bemelegített slick gumit. Így ezek az autók 2,5-2,8 másodperc alatt vannak 100km/h.

Lada lendkerék könnyítést nem szívesen vállalunk, mivel a gyári öntvény lendkerék repedésre hajlamos. Egy 3-5 kg tömegű lendkerék 9000-es percenkénti fordulatnál történő darabokra hullását inkább ne képzeljük el. Motorjainkhoz épp ezért a kovácsolt lendkereket ajánljuk, amely sajnos költségesebb, de biztonságosabb. Figyelem, itt személyi biztonságról van szó.

Térjünk vissza a főtengelyekhez.

Miért érdemes a forgattyús tengelyt könnyíteni?

Iskolai fizikai ismeretek alapján a műszaki érdeklődésű Olvasó könnyen kitalálhatja: a forgó test adott pontra számított tehetetlenségi nyomatéka arányos a tömeggel és négyzetesen arányos a (forgástengelytől mért) sugárral. Mit jelent ez a gyakorlatban? A könnyített forgó alkatrészekkel szerelt motor gázadásra "könnyebben veszi a fordulatot".

Itt is át lehet lendülni a ló túloldalára, mert az "agyonkönnyített" motor veszít a járáskultúrájából, illetve nyomatékszegénnyé válhat. Magas fordulati teljesítményre hangolt motornál persze ez kevésbé hangsúlyos.

Miért érdemes az alkatrészeket polírozni?

A töréses meghibásodások anyagvizsgálata megmutatta, hogy a repedések, törések az anyag kristályszerkezeti szintjén a felületi egyenetlenségekből indulnak ki, itt nagyobb a terhelés. Az öntési technológiából adódó felületi egyenetlenséget eltűntetve (a felületet szó szerint tükrösre polírozva) a működés közbeni törés, repedés esélye nagymértékben lecsökken. 

Mi az a centírozás?

A főtengely régebbi motoroknál gyárilag sem tökéletesen kiegyensúlyozott. A könnyítési folyamatok során természetes a grammos eltérés az egyes helyeken. Ezeket az eltéréseket mérések és módosítások sorozatával a minimumra csökkentjük. Az eredmény: még finomabb járású motor. Természetesen nemcsak a főtengelyt és lendkereket kell kiegyensúlyozni, hanem például grammra azonos tömegű hajtókarokat, dugattyúkat kell beszerelni.

Természetesen a könnyített alkatrészekkel szerelt motorok kevesebb idejű gyorsítási dúsítást igényelnek, így ennek módosítására is szükség van. Ezt chiptuninggal illetve karburátor beállítással valósíthatjuk meg.

 
Motortuning: Főtengely- és lendkerék-könnyítés, 1. kép
 
Vissza: Motortuning