ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning. Fékpadi mérések. Egyedi autók építése.
 
Vissza: Chiptuning

Chiptuning: EGR-kikapcsolás

EGR - Elég rosszul hangzik és sokszor gond is van velük, de mi is ez igazán?

Ez egy szelep, amit azért építettek az autónkba, hogy javítsanak a környezetvédelmi besorolásán a motornak (eladhatóság) és javítsák a motor bemelegedési képességeit.

Ez a szelep arról gondoskodik, hogy visszavezeti a kipufogógázt a szívórendszerbe, ezzel segítve a hengerfej egyenletesebb és gyorsabb felmelegedését.

Általában 60-70 °C-os vízhőmérsékletig szabályozzák a visszaáramló mennyiséget.

Jogos a kérdés, miért jó futni zacskóval a fejünkön. Miért kell kormot etetni újra meg újra a motorral.

Nem jó, de szükséges.

A korszerű motorok olyan kevés fajlagos veszteséggel üzemelnek, hogy gyakorlatilag enélkül képtelenek alapjáraton ketyegve felmelegedni. Egyes típusokban emellett még elektromos fűtőbetéteket vagy mini dízelkazánokat szerelnek be, hogy gyorsítsák a felmelegedést.

A gond akkor kezdődik amikor elkezd megkopni egy motor és elkezdi fogyasztani az olajat. A korom is koptatja a motort és attól is nagyon kopik minden, ha nem üzemi hőmérsékleten jár egy motor.

A korom és az olaj gyilkos masszává, sárrá áll össze, ami rárakódik mindenre, ezzel csökkentve az áramlási keresztmetszeteket és meggátolja a szelepek zárását.

Ha az EGR-szelep nyitva van, akkor nem tud kellőképpen növekedni a kipufogógáz nyomása, így a turbó nem tud kielégítő töltőnyomást biztosítani és a motorvezérlő betilt.

EGR-kikapcsolást öregebb kopott motoroknál szoktunk végezni.

Az újabb autóknál EGR-tisztitás a célravezető és az olajfogyasztás megszüntetése.

Szelepszár-szimmering csere, hengerfej felújítás, turbó javítás, kartergáz-szűrő csere vagy tisztítás.

A legtöbb probléma esetén mégis a silány minőségű motorolaj és a 30ekm-es olajcsere a ludas. Meg hogy az autó csak óra szerint 160ekm-t futott. A valóságban közel a dupláját. Vagy ha a km nem is sok, de a szimmeringek ki vannak keményedve és áteresztik az olajat.

EGR hibakód törlése nem végleges megoldás, mint ahogy csak a szelep tisztítása sem, abban az esetben ha elektromos hibája van a szelepnek. Ilyen esetben a vezérlőegységben kell kikapcsolni az EGR hibakódját. Ha a vezérlőegységnek nincs tudomása egr hibakódról, akkor nem is fog hibát jelezni. Vagyis nem ég a sárga lámpa a műszerfalon és az autó sem tilt le.

Az EGR mennyiségét újabb autóknál elektromos léptetőmotorok szabályozzák. Ezek a szelepek gyakran 80-100eft-ba is kerülnek. Ilyen esetekben is szoktuk az EGR szoftveres kikapcsolását javasolni.

 
Vissza: Chiptuning