ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning és Motoroptimalizálás teljesítménymérő padon
 
Vissza: Referenciák

Skoda 120-as motor története

A "régiek" által jól ismert Skoda-motor tuningja. Ez még a VW-csoport előtti korszak, amikor a Skodák a Ladák ellen küzdöttek.

A bemutatott motor néhány jellemzője:

Könnyített főtengely, lendkerék és hajtókar. A lendkerék ablakosra van kimarva, az eleje és a hátulja is. A szívószelepek 4, a kipufogószelepek 3 milliméterrel nagyobbak a gyárinál. A szelepszár 8-as helyett 7-es. Szeleprugók: Golf és BMW. Szívócsatornák 36-osra tágítva. Alumínium ékszíjtárcsa. Megnövelt nyomású (dupla) olajpumpa: 5 Bar üzemi, 3,5 Bar alapjárati olajnyomás. 40-es Dellortó karburátorok 36-os venturival, elektromos benzinszivattyúval.

A motorépítés során a következő problémáink adódtak:

Bár a szokásos módon metszeteket készítettünk egy Skoda hengerfejből, sajnos mint kiderült, a hagyományos hűtővíz "megeszi" az alumíniumot... az a hengerfej, amelyen végül dolgoztunk, sokkal kisebb falvastagsággal bírt, mint az, amelyiken kísérleteztünk. (Erre semmilyen típusjelből, sorozatszámból nem lehetett következtetni, gyártási szórás vagy egyéb oka lehetett).

A következő jelenséggel szembesültünk: a hengerfej a nyomáspróbán megfelelt, ám amikor a helyén lehúztuk a kívánt nyomatékkal, akkor az amúgy is vékony szívócsatorna falán vízcseppek jelentek meg... Kb a harmadik fel-le szerelés és hegesztés után megszűnt a probléma.

A blokk alja és teteje is pontatlan, görbe. Ha síkba akarjuk szedni, az átlagosnál sokkal többet kell leszedni belőle. Így nehezen tartható az előre megtervezett kompresszióviszony.

A hüvelyeknél beszivárog a víz a karterba.

A szelepek három perc járatás után megszorultak, ugyanis a gyári Skoda Motorsport-os vezérműtengelyrol hiányzott a hátsó olajáteresztő léptető prizma, és száraz maradt a hengerfej.

 1500 km után a BMW rugótányérok egyszerűen szétrepedtek... Szerencsére időben észrevettük és kicseréltük, így nem estek be a motorba és okoztak óriási katasztrófát...

Az autó bruálisan ment, ám nem szabad eddig feszíteni a húrt egy ilyen gyenge konstrukciójú motornál. Több felkérést is kaptunk magyar, illetve külföldi megrendelőktől, de nem állt módunkban ekkora rizikót felvállalni és hasonló problémákba ütközni...

A Skoda (S100-S120) motork építéséről tehát letettünk. Íme a képek, tanulságul.

 
Skoda 120-as motor története, 1. kép - Sikertelen síkba szedés: ennyire görbe a gyári blokk.
Sikertelen síkba szedés: ennyire görbe a gyári blokk.
 
Skoda 120-as motor története, 2. kép - Közdarab az olajpumpa tuningjához
Közdarab az olajpumpa tuningjához
 
Skoda 120-as motor története, 3. kép - A teszt-hengerfej, szétdarabolva
A teszt-hengerfej, szétdarabolva
 
Skoda 120-as motor története, 4. kép - Szelepkészlet
Szelepkészlet
 
Skoda 120-as motor története, 5. kép - Készülnek az ideális letörési szögek
Készülnek az ideális letörési szögek
 
Skoda 120-as motor története, 6. kép - Lendkerék külső oldala
Lendkerék külső oldala
 
Skoda 120-as motor története, 7. kép - Lendkerék belső oldala
Lendkerék belső oldala
 
Skoda 120-as motor története, 8. kép - Könnyített, centírozott főtengely
Könnyített, centírozott főtengely
 
Skoda 120-as motor története, 9. kép - Hengerfej stabillá tétele anyaghozzáadással (megmunkálás előtt)
Hengerfej stabillá tétele anyaghozzáadással (megmunkálás előtt)
 
Skoda 120-as motor története, 10. kép - Hengerfej
Hengerfej
 
Skoda 120-as motor története, 11. kép - Hüvelykiállás mérése
Hüvelykiállás mérése
 
Skoda 120-as motor története, 12. kép - A kész motor
A kész motor
 
Vissza: Referenciák