ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning és Motoroptimalizálás teljesítménymérő padon
 
Vissza: Motortuning

Motortuning: Hajtókargyártás

Először egy kis áttekintés...

A hajtókar a motor egyik legnagyobb terhelésnek kitett része. Könnyen kiszámítható, hogy milyen szakítószilárdságra van szükség akár csak egy pár dekagramm tömegű dugattyú mozgásakor is, felső holtponton, amikor a motorunk például 8500-at forog percenként, és a lökethossz 80mm. 

Ezután következik a gyújtási fázis, amikor jó esetben fokozatosan felépülő (kopogásos égésnél viszont kalapácsütés-szerű) terhelést kap a hajtókar, rögtön a másik irányban. Végülis a hajtásláncon és a kerekeken kereztül ez a 4-6-8db viszonylag kis és vékony alkatrész továbbít akkora erőt, hogy egy másfél tonnás autót 6 másodperc alatt százra, vagy 11 másodpercen belül negyed mérföldre gyorsítson. A hajtókar által felvett húzó és nyomó igénybevétel percenként 6-10 ezerszer is irány változtathat. 

Ha mégis tönkremegy a hajtókar, az többnyire az egész motor végét jelenti, a motor megragad, a szelepek a dugattyúkba érnek, a hajtókar - ahogy mondani szoktuk - kikönyököl a blokk oldalán. És ez szó szerint értendő. Hogyan kerülhető el mindez?

Kis kitérőnk után nézzük a lehetőségeket.

Eredeti hajtókar átalakítása

A tömegcsökkentés az elérhető legnagyobb fordulatszám elérése miatt nagyon is szükséges, ugyanakkor a mértéktelen anyageltávolítás a hajtókar elszakadásához vezet. Évtizedes szakmai tapasztalattal már tudjuk, honnan lehet büntetlenül "faragni", és mihez nem szabad nyúlni.Ugyanakkor lehetőség van a hajtókarok további hőkezeléssel szakítószilárdság növekedés elérésére.

Az extrém helyi terhelések csökkentése érdekében az alkatrész polírozása, a szögletes profilok lekerekítése elengedhetetlen. De nem mindegy, hogy hol és milyen mértékben tesszük ezt.

A teljes készlet hajtókart darabonként ellenőrizzük: tömegüknek grammra meg kell egyezniük, ám nemcsak a tömeg fontos, hanem a súlypont is! Hiába azonos az össztömeg, ha az egyik hajtókar a nagyfej felé, a másik pedig a kisfej felé nehezebb 7 grammal. A pontos munka elengedhetetlen, és sokéves rutin nélkül könnyen kerülhetünk a "kezdd elölről az egészet" szituációba.

Tuning hajtókar beszerzése, gyártása

Több neves cég foglalkozik kovácsolt, titán, és egyéb hajtókarokkal. Az ilyen hajtókarok mellé komplett dokumentációt kapunk, amelyben előírják a felhasználás peremfeltételeit. Természetesen nem a gombhoz vesszük a kabátot, tehát a gyártói katalógusból úgy kell kiválasztanunk a hajtókar-készletet, hogy az megfeleljen a célként elképzelt és esetleg számítógépen már szimulált motorkarakterisztikának.

A sorozatban gyártot tuning hajtókarok beszerzése kétségkívül könnyen járható, ám sajnos kissé költséges út.

Lehetőség van egyedi hajtókar legyártására is, kovácsolt acél cnc gépen történő megmunkálásával ugyancsak kiváló hajtókarokat kaphatunk. Ezeket az áruk miatt csak kivételes estekben készítjük.

 
Motortuning: Hajtókargyártás, 1. kép - Kovácsolt alumínium  hajtókar Drag célra. Könnyű és rugalmas, 9000 fordulaton 0.5-1mm nyúlik, amivel számolni kell. Cserébe bármit megtehetünk vele 50x400m-en keresztül. Utána az anyagfáradás miatt bármikor elszakadhat.
Kovácsolt alumínium hajtókar Drag célra. Könnyű és rugalmas, 9000 fordulaton 0.5-1mm nyúlik, amivel számolni kell. Cserébe bármit megtehetünk vele 50x400m-en keresztül. Utána az anyagfáradás miatt bármikor elszakadhat.
 
Motortuning: Hajtókargyártás, 2. kép - CNC Gépen mart egyedi hajtókar Ford Escort RS2000 Turbo verzió
CNC Gépen mart egyedi hajtókar Ford Escort RS2000 Turbo verzió
 
Motortuning: Hajtókargyártás, 3. kép - Átalakított hőkezelt hajtókarok.
Átalakított hőkezelt hajtókarok.
 
Motortuning: Hajtókargyártás, 4. kép - Gyári tuning hajtókar
Gyári tuning hajtókar
 
Motortuning: Hajtókargyártás, 5. kép
 
Vissza: Motortuning