ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning és Motoroptimalizálás teljesítménymérő padon
 
Vissza: Motortuning

Motortuning: Lökettérfogat ("köbcenti") növelése

"No replacement for displacement", avagy "A lökettérfogatot semmi sem helyettesíti".

A nagy motorteljesítmény elérésének legegyszerűbb módja, ha nagyobb lökettérfogatból (több köbcentiből) dolgozhatunk. Mindenki tudja, hogy "több lóerős" egy kétliteres motor, mint egy ezerhatszáz köbcentis. De hogyan kellene a növekedést elérni?

Az optimális helyzet, ha már a kiindulási alapként használt motor megfelelő lökettérfogatú. Miért faragjunk a határokig egy 1.3-as motort, ha ugyanaz az autótípus elérhető 1.6-ossal is? Vegyünk rögtön 1.6-os változatot, és azt tuningoljuk tovább.

Ha az autó adott, érdemes megfontolni a motorcserét. Eltérő motortípus csak engedéllyel szerelhető be, azonos típus viszont csak motorcserének számít, és könnyen "lepapírozható". Vannak olyan autótípusok, ahol a különböző lökettérfogatú motorok ugyanabból a típsujelű blokköntvényből készülnek, ez szerencsés eset. Ha a típusjel eltér, engedélyeztetnünk kell - ami akkora bürokratikus feladat, hogy érdemesebb az autócserén gondolkozni.

Rendszám nélküli versenyautó esetén a hivatalos papírok nem jelentenek akadályt, ilyenkor annak a géposztálynak a műszaki szabályzatát kell tanulmányozni, ahol indulni szeretnénk. Nem érdemes 1.6-os típusjelű blokkból 2.0-s verziót faragni, ez egyrészt becsület kérdése, másrészt a versenytársak azonnal óvják az eredményünket, ami szervezettől függően eltiltást is maga után vonhat.

Sokféle oka lehet annak, ha nincs mód nagyobb alapmotorból dolgozni. Ekkor nem marad más hátra, mint a meglévő lökettérfogat növelése, ami nehezebb, mint gondolnánk.

A lökettérfogatot a furat (hengerátmérő) és a löket (a dugattyú útja az alsó és felső holtpont között) határozza meg.

A hengerátmérő növelése, "felfúrás":

Régebbi motorokon büntetlenül alkalmazható: Lada, VW Bogár, stb. Ezeknél a motoroknál a hengerfal vastagsága és a felületi edzés mélysége még megengedte az átalakítást. A gyári javítási útmutató is megengedte ezt a lépést, és ennek megfelelő túlméretes dugattyúkat is lehetett kapni. Léghűtéses motoroknál (Bogár, különböző motorkerékpárok) elég vastag a hengerfal az extrém furatnöveléshez is.

Újabb motoroknál a modern öntési eljárásoknak és edzési technológiáknak köszönhetően nem érdemes növelni a furatátmérőt, és a gyári szervizelőírás sem ad meg ilyen eljárást. A motort teljes élettartamára állandó henger- és dugattyúátmérővel tervezik.

A lökethossz növelése:

A lökethossz egyértelműen a főtengelytől (forgattyús tengelytől) függ, a hajtókar-nagyfej csapjának az excentritásától. Szerencsés eset, ha az adott motorhoz többféle főtengely létezik, ekkor válogathatunk az egyes lökethossz-lehetőségek közül.

Ilyenkor gondot kell fordítani a dugattyú felső holtponti helyzetére: a nagyobb lökethossz miatt a dugattyútető beleérhet a szelepekbe, vagy az égéstérbe, azaz körbe sem fordul a főtengely. Ezt rövidebb hajtókarokkal ellensúlyozhatjuk, ami viszont extrém terhelést jelent ezen hajtókarok számára - vagyis ez az út is messzire vezet...

 
Motortuning: Lökettérfogat (
VW Golf motor 1600-ról 1800-ra
 
Vissza: Motortuning