ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning. Fékpadi mérések. Egyedi autók építése.
 
Vissza a kérdésekhez

Autógyárak és a Chiptuning

(2015. Augusztus 08.)

Kérdés:

Kedves Péter!
Lenne egy szkeptikus kérdésem. Az autógyárak mérnökei gondolom hosszú évek munkájával azon dolgoznak, hogy a motor teljesítménye optimális legyen a paramétereihez képest. Többek között törekednek a hosszú élettartamra, illetve a fogyasztás minimalizálására. Egy ilyen "chiptuning" beszerzése több ezer autóra gondolom nem okozna horribilis áremelkedést az autó eladási árán. Miért nem építik be gyárilag ezt, ha semmilyen káros hatással nem jár sem a környezetre sem pedig a motor élettartam csökkenésére?

Üdvözlettel,
István

Válasz:

Kedves István,

Jó a kérdés, csak kissé naiv... Fogyasztói társadalomban élünk, ami kb a 80-as évektől egyre erőteljesebben jelen van a mindennapokban... Sajnos ezt a dolgot nem tudjuk megváltoztatni, így legegyszerűbb elfogadni.

A 80-as években a VW és a GM 1.6d motorjai turbó nélkül 50-55 lóerőt tudtak, amivel könnyedén mentek 130km/h sebességgel. A fogyasztásuk 4.2-4.6L között volt...

Eltelt 30 év, került nagy nyomású szivattyú, motorvezérlő elektronika,kódolt injektorokat, egr szelep, fojtószelep, perdület csappantyú, változó geometriás turbó, intercooler, nyomásszabályzó szelep, mennyiségszabályzó szelep, légtömegmérő, beszívott levegő hőmérő, kipufogógáz hőmérő, lambdaszonda...

És hova jutottunk??? 1.6 TDCI 4.5-5.3L... Harminc év és üzemanyag fogyasztás terén semmi sem változott...

De hogy visszatérjek az alap kérdéshez...

Nem mi vagyunk "Tunerek" akik képesek csodát tenni a motorokkal. Ezek a lehetőségek rendelkezésre állnak alapból...

Mondok 1-2 példát...

BMW 318d, 320d ugyan az a motor, turbó, motorvezérlő minden... mégis az egyik 122Le a másik 163Le, ha ez 2007 utáni, akkor más újabb motor, de a különbség ott is hasonló 143le a 320d viszont 177Le.

Mercedes Benz E200, E220, E250, vagy Sprinter 311, 313, 316...

Ugyan az a motor, csak szoftveresen van eltérés illetve nagyobb a turbó rajta.

Audi, Seat, Skoda, VW 20CRTDI, 110Le, 120Le, 143Le, 170Le... Ugyan az a motor csak más szoftverrel fut. Persze azért hogy ne legyen olyan egyszerű 110-170 le csinálni ezért le kell cserélni a kuplung szerkezetet tárcsát, mert abból gyengébbet csináltak direkt..

Sorolhatnám még, rengeteg kamion és traktor van hasonlóan visszafogott teljesítménnyel eladva, majd 3 év múlva kihozzák egy az egyben ugyan azt a motort erősebb teljesítménnyel. Csak azért, hogy azt is el lehessen adni...

Motor élettartam... Az egyik probléma az olajcsere... long life motorolajok és 30000km csereperiódus... őrült nagy baromság és átverés..

A másik a 60000-80000km-es üzemanyagszűrő csere...

És ne feledkezzünk el a TERVEZETT anyagfáradásról, elhasználódásról...

Csak üsd be a keresőbe BXE és nézd a képeket... Az agyas VW mérnök 8.8-as hajtókascsavart szerelt, ami 200-250eKm alatt elfárad és elszakad. Ez a 105 lóerős motor. A 140lóerős motorban 12.9-es csavar van, ami soha nem szakad el...

A többi típushibát most nem részletezném.

3.0 V6 TDI.. 250-300ekm és megnyúlik a vezérműlánc. A cseréhez motor ki és az egysoros "csepel biciklilánc" csak gyáriban kapható, a szett valahol 400eft körül van... Egy gagyi Suzuki tudott olyan vezérműláncot gyártani, ami soha nem megy tönkre, de a nagy Német nem...

BMW M47 2.0d motor 2004-2007 sosem volt lánc probléma. Nincs csere periódus...

2007-től N47 lett kicsit erősebb, cserébe bármikor elszakadhat a vezérműlánc 200ekm után... Anyagi kár jelentős...


Szóval a válasz egyértelmű: Beépítik, csak később, mikor újabb autót akarnak majd eladni...

A másik dolog amit nehéz elfogadni. Semmi sem tart örökké. Még mi sem, pedig folyamatosan cserélődik a bőrünk, hajunk, sejtjeink...

Mindent elkövethetünk, hogy egészségesen éljünk, de egyszer ez is véget ér.

Nem azt mondom, hogy nem kell foglalkozni semmivel, "élj a mának", de vannak dolgok amiket egyszerűen csak élvezni kell.

Vannak akik az autójukért "tárgyaikért" élnek. Én nem így gondolom... Minden azért van, hogy én jobban érezzem magam és ebben az is menne van, hogy ha tövig nyomom a gázt akkor élvezzem is.

Még egy érdekes statisztika...

Az egyik autóversenyző ügyfelem havonta 2x 3x volt gyorshajtása... Az utcai 535d BMW-t egy hétig loggoltam, hogy és milyen fordulaton használja a motort és hogyan.

Az eredmény tanulságos 24 óra menetidőből (1440perc) ennyit tudott felvenni az adatrögzítő, nos ebből mindössze 86 perc volt padlógáz. Ez közel 6%...

Egy hétköznapi normál ember kevesebb mint 1%-ot megy padlógázon.

Ez számít vajon egy motor élettartalmában???

Szerintem nem..

Üdv Csaba Péter

Vissza a kérdésekhez