ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning. Fékpadi mérések. Egyedi autók építése.

Tisztelt érdeklődők, ügyfeleink!

A mai naptól (07.17.-07.20.) keddtől-péntekig fejlesztési szabadságot tartunk! A műhelyben néha elérhető vagyok, de munkát nem vállalok.
(Hétfőtől már dolgozom)

Megértésük köszönjük!

Protechnic Motorsport Kft

 
Vissza: Motortuning

Motortuning: Turbósítás, turbó tuning

Szívómotor turbósítása  

Az eredetileg atmoszférikus, azaz szívó üzemre tervezett motorok utólagos turbósítása nagy körültekintést követel. Sokan indulnak ki abból, hogy az adott motor biztonsági szorzókkal készült, azaz egy kis töltőnyomást minden további mechanikai módosítás nélkül elvisel. Esetleg kismértékben csökkentik a sűrítési viszonyt, de itt megáll a tudomány. Ezek főleg a régebbi motorok, például a BMW M20-as motorja, vagy egyes FIAT, Opel motorok.

Mindenkit ki kell ábrándítsunk, ez már akkor sem így működött, napjaink szívómotorjai pedig a környezetvédelmi és a gyártás/tervezés során figyelembe vett takarékossági intézkedések miatt "ki vannak hegyezve", azaz további mechanikai módosítások nélkül nem bírják el a turbósítást.

Ez azt jelenti, hogy a munka a motor kiemelésével és teljes szétszerelésével kezdődik. Számítógépes szimuláció során tervezzük meg a lehetséges és szükséges módosításokat. Esetleg az adott típushoz kapható turbó-kittet (készletet) is beszerezzük. Ha szükséges, ezen további finomításokat végzünk. A turbóhoz elengedhetetlenül szükséges egyedi leömlőcsövet speciális hegesztőgéppel, megfelelően tervezett átmérőjű és görbületű csövekből készítjük. A hengerfejet, ahol szükséges, alumínium felhegesztésével és megmunkálásával erősítjük meg.

Meglévő turbó cseréje nagyobbra, nagyobb turbó felszerelése

Ilyenkor, mivel a motorunk eredetileg is turbós volt, könnyebb a dolgunk, de a töltőnyomás drasztikus emelése szinte az összes, a fentiekben leírt lépést igényli.

Egyedi (hibrid) turbó készítése

A turbófeltöltő nem képez megbonthatatlan egységet, azaz alkatrészeire bontható. Gondos tervezést követően (!) hibrid turbót is létrehozhatunk, amelynek során különböző paraméterű turbók hajtó és hajtott oldalát házasíthatjuk. A további lépések a fent leírtakkal egyeznek meg, a nyomásnövekedés miatt.

Intercooler tuning, nagyobb intercooler

A turbós motorok kedvelt tuningja az intercooler felszerelése, vagy nagyobbra cserélése. A "cooler" egyébként töltőlevegő-visszahűtőként ismert a magyar nyelvben :-). A turbó által megnövelt nyomású levegő felforrósodik. A forró levegő sűrűsége kisebb, azaz azonos térfogaton kevesebb oxigén tartalmaz. A visszahűtéssel a sűrűség növekedik, ez javítja a rendszer hatásfokát. Ha a köténylemezt kivágjuk a számára, akkor az optikai tuning foka is jelentős :-).

Chiptuning

A chiptuningnak itt kettős jelentősége van.

1. Töltőnyomás növelése programozással: a turbó és a motor mechanikai részeit nem változtatjuk meg, de számítógépes program segítségével megnöveljük a töltőnyomást. Ez látszik a legkönnyebben járható útnak, ezért ezzel a módszerrel teszik tönkre a legtöbb motort a hozzá nem értők. Értő kezekben, fékpadi mérések során beállítva azonban biztonságos módszer. 

2. A mechanikai úton megnövelt töltőnyomáshoz illeszkedő üzemanyag-ellátás és gyújtás programozása. Ha a turbónk nagyobb nyomáson dolgozik és így több levegő kerül az égéstérbe, ennek "utána kell menni" a benzin (gázolaj) mennyiségével is. A beállítás fékpadi mérések sorozatával történik.

 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 1. kép
 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 2. kép
 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 3. kép
 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 4. kép
 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 5. kép
 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 6. kép
 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 7. kép
 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 8. kép
 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 9. kép
 
Motortuning: Turbósítás, turbó tuning, 10. kép
 
Vissza: Motortuning