A hengerfejek átalakítása szinte külön szakma a motortuning világában. Elmondhatjuk, hogy a motor működését határozza meg, nem véletlenül nevezik "vezérlésnek" a szelepmechanika részeit. Nézzük sorban, miket lehet és érdemes egy gyári hengerfejen jobbítani, módosítani.
Csatornák bővítése, polírozása
A szívó- és kipufogócsatornák gyári méreteit különböző (nemcsak gyártási) szempontok figyelembe vételével alakítják ki. Bőségesen maradnak tartalékok a csatornák tágítására, bővítésére, átmérőjük növelésére. A felület az öntésből adódóan durva, ezt polírozhatjuk. Ha a szelepvezetők túlságosan belógnak a csatornákba, ezek lemunkálása is lehetséges. Ne gondoljuk, hogy mindez csak régi, elavult motorokon szükséges - a mai, modern hengerfejeken is bőven van mit csinálni.
Az átmérő növelése a víztér megsértésével járhat, ilyenkor anyaghozzáadással (alumínum felhegesztésével) javítjuk a falvastagságot.
Az egyes szakaszok átmérője és a polírozás szükségessége vagy éppen ártalmassága - mert ilyen is előfordulhat - sokéves szakmai tapasztalatok alapján határozható meg, illetve erre szolgál az áramlásmérő gépünk, mellyel a motor összeszerelése és kipróbálása nélkül mérhető az áramlási rendszerünk jósága, hatásfoka.
Égéstér
Az égéstér átalakításával a sűrítési viszonyt optimalizálhatjuk, a hengertöltést javíthatjuk, a detonáció és a kopogásos égés lehetőségét csökkenthetjük. Anyagot nemcsak lemunkálhatunk, de hozzá is adhatunk a felülethez.
Szelepek
A gyári szelepek átalakíthatóak, vagy tuning szelepek szerelhetőek be. A hengerfejet nagyszelepessé alakíthatjuk, ami a szeleptányér átmérőjének növelését jelenti. Az átmérőt nem érdemes a végletekig növelni, itt is áteshetünk a ló túlsó oldalára. Mint tudjuk, a légáram sebessége fordítottan arányos a keresztmetszet felületével (azaz négyzetes összefüggésben az átmérővel). A túl nagy átmérő a légsebesség esését eredményezi, ami nem feltétlen jó a töltési hatásfok szempontjából.
(Ugyanez érvényes a szívócsatornák, kipufogó csatornál túlzott átalakítására.)
Anyaghozzáadás
Az égéstérnél és a csatornáknál már említettük az anyaghozzáadást, ám ez a hengerfej külső részeinél is szükségessé válhat, ami elsősorban a mechanikai megerősítés szempontjából lehet fontos. Vannak esetek, mikor az extrémen megnövekedett teljesítmény teszi szükségessé a hengerfej kitámasztását a kasznihoz, toronymerevítőhöz. Így a motor kevésbé tud elbillenni durva rajtoknál az alsó motortartó bakokon.
Vezérműtengely(ek)
A motor karakterisztikáját leginkább a vezérműtengely befolyásolja. A sport vezérműtengelyek használatával növelhető a szelepemelés (a szelepek benyitása). Változik paraméter a nyitás időtartama, illetve a szívó- és kipufogóoldal "egybenyitása". A szelepemelést milliméterben, a nyitási paramétereket fokban adják meg. A vezérműtengely helyes megválasztását a motor jellege befolyásolja: alsó fordulati nyomatékra vagy felső fordulati teljesítményre hangoljuk, szívó vagy turbós motorról van szó, stb.
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy amikor mechanikai tuningra kerül a sor, akkor minden esetben szükséges az üzemanyag rendszert is hozzá hangolni a megváltozott körülményekhez. Az hogy ez most chiptuning vagy karburátor fúvókázásával történik, teljesen mindegy. A lényeg, hogy optimalizálva legyen a rendszer.
És ha tökéleteset szeretnénk elérni vagy megközelíteni, ,akkor szükség lesz egy fékpadi beállításra, optimalizálásra, ahol kiderül melyik munkaponton mekkora az ideális gyújtás vagy előtöltés és milyen tüzelőanyag levegő keverékkel működik a legjobban a motor. És hát nem utolsó sorban nem árt tudni, hogy ami elkészült az hány lóerős és mekkora forgatónyomatékot tud... Na erre való a teljesítmény mérő próbapad.