A környezetvédelmi besorolások javítása érdekében ellenőrizni kell a kiáramló égésterméket. Manapság már egy dízel motor is katalizátoros és lambda szabályzású, ellenőrzésű.
Vagyis a vezérlőegység nem csak előirányoz mennyiségeket, de azt vissza is ellenőrzi. Az első szonda végzi a szabályzást és beavatkozást. A második, ha van, a katalizátor működését figyeli. Chiptuning vagy mechanikus tuning esetén nem igazán cél a motort kitenni ilyen felesleges fojtásnak, amit egy hagyományos katalizátor okoz. És ezt a megnövekedett teljesítményt és kipufogógáz hőmérsékletet kevés ideig viselné el a katalizátor. És ha megtörténik a baj, vagyis széttörik, elreped vagy csak összeolvad a katalizátor, akkor azt el kell távolítani. És ha már nincs benne, akkor nem tudja teljesíteni a szenzor által elvárt értékeket...
Ilyenkor is szükséges a lambda szonda kikapcsolása, eltávolítása