ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning. Fékpadi mérések. Egyedi autók építése.

Tisztelt érdeklődők, ügyfeleink!

A mai naptól (07.17.-07.20.) keddtől-péntekig fejlesztési szabadságot tartunk! A műhelyben néha elérhető vagyok, de munkát nem vállalok.
(Hétfőtől már dolgozom)

Megértésük köszönjük!

Protechnic Motorsport Kft

 
Vissza: Chiptuning

Chiptuning: DPF és FAP, azaz részecskeszűrő vagy korom szűrő

Először is nézzük hogyan működik egy ilyen részecskeszűrő

Adott egy diesel motor ami égéstermékeként rengeteg korom keletkezik. Ezt a kormot egy speciálisan kialakított szűrővel ellátott kipufogódobon vezetik át.

A szűrő állapotáról, telítettségi fokáról egy nyomáskülönbség mérése elvén működő szenzorból kapunk eredményt. A vezérlőegység figyeli a szűrő állapotát, hőmérsékletét, és ha szükséges, elindít egy regenerálási folyamatot. Ez alatt többletüzemagyagot fecskendez az égéstérbe kipufogási ütemben is, ezáltal hevíti föl a szűrőt a korom kiégetésére. A folyamat során egy speciális - nem olcsó - folyadékot is használ, melyet után kell tölteni.

A regeneráció során gondoskodni kell egyes típusoknál legalább 3000 percenkénti fordulatról, üzem meleg motornál, 15-30 percen keresztül (= autópálya üzem).

A probléma ott kezdődik, hogy a mérnök az elhalványodó utastér világítás helyett egy kis visszaszámlálót építhetett volna be a környezettudatosságban aktívan résztvevő tulajdonosok számára. És figyelmezhetne: "Hé hapsikám x km múlva regenerálnék. nyomd meg a zöld ok gombot, ha tudsz 20 percet 3000 fordulattal utazni". Így sem biztos, hogy sikerülne, de legalább meglenne az esélye, hogy egyik este Pisti bácsi elmegy otthonról kocsikázni és hagyja Zsuzsinénit Eszemeraldát nézni. Dupla öröm.

De 2013-ban még mindig nem cél valamit értelmesen megcsinálni...

Elkezdődik a regenerálás, de nem tudja befejezni, mert épp hazaértél, vagy megálltál a közértnél. Megint elkezdi, de ekkor már még jobban eltelt az előző próbálkozásoktól. Egyszer csak feladja és világít a sárga lámpa. Az autó kb 80-nal tud menni, amikor épp a legkevésbé akarnád.

Lényeg: Viheted szervizbe...

Ott megpróbálják menteni a menthetőt, de ez sem mindig sikerül, ráadásul szörnyű kínzás terheletlenül menetszél és kielégítő hűtés nélkül szándékosan izzítani az autót. Jóérzésű ember terhelés nélkül nem túráztat egy motort.

Ám itt ez az előírás...1x 2x sikerül aztán nem és jön a számla. Jó esetben lecserélik az elhasználódott motorolajad. Rosszabb esetben csak elkérik a pénzt.

Vannak ígéretes megoldások és cégek akik vegyszeres tisztítást ajánlanak... Nem túl sok sikerrel... A tapasztalat az, hogy a részecskeszűrő nem csak korommal szokott eltömődni. Gyakorlatilag az üzemanyag szennyeződései és kéntartalma rakódik le és tömíti el a szűrő aktív felületeit. A megoldás csere több százezer forintért. Van aki bontóban vesz másikat, de miért került oda, és ha annyira jó, miért csak 40-50eFt az ára?

Az igazi megoldás az eltávolítás és a szoftveres kiiktatás kikódolás.

Vannak olyan megoldások, mikor csak a hibakódot kapcsolják ki, ilyenkor nem megy vészprogramba a vezérlő és a sárga lámpa sem világít, viszont ugyanúgy próbálkozik 50-100 km-enként... Eredmény: most sem jó, egy Bécs-Budapest oda-vissza +2 liter elégetlen gázolaj a motorolajban... újabb próbálkozás... Jobb esetben bevállalja a "merénylő" az olajcserét. Rosszabb esetben, csak leereszt 2litert a hígított folyadékból... Ekkor azon veszed észre magad, hogy újabb út után kijelez az olajszintjelző, hogy alacsony a szint... És csúnya dolgok fordulnak meg a fejedben.

Gyakran ismételt kérdés, hogy kerül a motorolajba gázolaj??? Nos a válasz egyszerű... A hengerben ugyan az játszódik le, mint a fürdőszobában a tükörrel, vagy a tea főzésnél a lábos fedővel... A regeneráláshoz úgy éri el a megfelelő hőmérsékletet, hogy kipufogó üzemben befecskendez plusz üzemanyagot, ami ha ideális az eset, akkor belobban és mint egy lángszóró a nyitott kipufogó szelepen-eken keresztül áramlik a turbón át a katalizátorba majd a részecskeszűrőbe... A gond ott van, ha nincs az égéshez elég oxigén... ekkor ugyanis, csak az történik, hogy a meleg kipufogó gázba (kb 200-450 fok) beporlasztott üzemanyag felmelegszik, majd a leghidegebb felületen kicsapódik, pont úgy, mint a fürdőszoba tükrön a vízgőz... Ez a hideg felület a henger fala :-(

Innen egyenes út vezet az olajtérbe...

Van a másik megoldás ugyancsak halálos, mikor kifúrják a szűrő közepét 3-4 furattal... Ez a taxis feeling... Működik és mégsem... Regenerál, kínozza a motort - és a pénztárcádat. Ha még nem mondtam volna a regeneráláshoz használt FAP adalék (Citroen, Peugeot, Renault, Ford, PSA morotoknál) literenként 10-20eFt között mozog... ebből viszonylag keveset használ, viszont gázolajból annál többet.

Ez a több üzemanyag általában 1-3 liter között mozog 100 km-enként... Ne nézz csúnyán. Egy 318cdi Sprinter 3 liter... Egy 1.6Hdi Peugeot 1liter...

A sokadik rossz megoldás, mikor feltesznek egy olyan szoftvert az autódra ami nem hozzá való. Például egy Bulgáriába szánt tartalmat, ahol ez a verzió részecskeszűrő nélküliként került forgalomba. Ilyen megoldásoknál szokott erőtlenebb és csörgősebb lenni a motor, de legalább működik. Itt szokott 20-30ekm után újra és újra fellazulni hol ez, hol az a porlasztócsúcs és kifújni a henger.

Van olyan eset is mikor valaki nagyon meggyőzően érvel azzal, hogy az Opel típusaiból gyári műszerrel és szoftverrel kapcsolja ki a koromszűrőt.

Sajnos ez sem működik, legtöbbször egy visszabutított 120 lóerős szoftvert kapunk amivel csörög és kopogósabban jár az autónk.

Van amikor eltalálják és a 150 lóerős valóban 150 lóerős szoftvert kap, csak a ciki az egészben, hogy a két szoftverhez két különböző injektor tartozik... Szóval gyári géppel mutyizni lehet, de jó sosem lesz, még ha nagyon meggyőzően is hangzik.

Mi tesztelt és kipróbált tartalmakat készítünk, minden esetben a saját szoftverét fogjuk módosítani. Amennyiben rossz módosítással hozzák az autót, akkor is először a gyári szoftverét fogjuk visszatölteni, ezzel végezzük el a diagnosztikát és ezt követően készítjük el a módosítást, legyen az Chiptuning, EGR, DPF, FAP kikapcsolás, sebességtiltás feloldás, vagy Optimalizálás.

Ezen módosításokat az ügyfél saját felelősségére végezzük el, legyen ennek célja a diagnosztizálás, hibafeltárás vagy a szűrő tisztításának idejére történő kikapcsolás.

A folyamat és a gyári állapot visszaállítása minden esetben lehetséges!

 
Vissza: Chiptuning