ProTechnic Motorsport Kft. - Chiptuning. Fékpadi mérések. Egyedi autók építése.
 
Vissza: Chiptuning

Chiptuning: Chiptuning asztalon autó nélkül?? File service?

Gyakran keresnek fel bennünket azzal, hogy nincsenek megelégedve xyz chiptuning módosításával és mi a teendő ilyenkor?

Azt szoktuk javasolni, hogy keressenek fel egy fékpadot és méressék meg az autójukat. Hagyjuk ezeket a mobilos alkalmazásokat, obd csatlakozós dyno és mindenféle felragasztott kütyüket, amik teljesítményt saccolnak...

Teljesítmény mérő pad, görgős vagy tengelycsonkos. Tudom engem is szédítenek G senzoros gyorsulásmérővel mért eredményekkel. Persze az RS6 560 lóerős motorvezérlőjét is úgy hangolták ki, hogy a Német sztádán Jürgen gyorsulgatott.. 4x...


Lehetőleg olyan műhelyt keressünk fel, ahol statikus pontokat tudunk rögzíteni, mondjuk 4. fokozatban 1400 fordulattól 400 fordulatonként megmérik az autónk forgatónyomatékát és rögzítik mellé a lambda, turbónyomás és egy-két paramétert...

Az elégedetlenség zömmel benzines motoroknál szokott előfordulni... Bár találkoztunk már jól elrontott dízel chiptuninggal is...

Épített Benzines motornál (módosított vezérműtengely, más befecskendező, turbó...stb.. ) jó chiptuningot asztalon autó nélkül lehetetlen csinálni. Még eeprom emulátorral (OLS300) és több órás fékpadi hangolással is komoly szakértelmet igényel valódi eredményeket felmutatni mondjuk egy M-es BMW-ből...  

A probléma ott kezdődik, hogy mindig van valami okos tuning mókus, aki kiheréli a kipufogót esetleg lesíkol 2mm a hengerfejből, vagy kicseréli a befecskendező szelepet, esetleg felemeli a benzinnyomást, vagy elfokolta a vezérmű tengelyt...

Szóval 2 teljesen gyári motornál 95 % esélye van, hogy egyezni fog minden és valódi eredménnyel jár a chiptuning...

De amint valaki belemutyizik máris felborul minden és csak rontani lehet az amúgy is rosszon.

A legnagyobb teljesítmény szívó motornál 0.86-0.88-as lambda körül mérhető.
Turbó motornál 0.82-0.86 között...

De honnan látná a keveréket és az összes mutyizást, ha ő csak a vezérlőegységet kapta meg???

Sehonnan...
És el is jutottunk a problémához mitől is képtelenség, hogy jól működjön...

Más a helyzet a dízel motornál... Ott nincs akkora gond, maximum jobban fog füstölni, amitől máris jobban fog menni.

A vevőt nem a hatásfoka érdekli, csakis az érzés, hogy mennyire jól megy és ettől lesz elégedett. Még ha fele annyi füsttel is pont így menne, akkor is jó, mert így legalább mindenki látja, hogy mennyire menő a felhúzott Golf 2-je...

Aminek én nagyon nem örülök, mert ellenszenvet vált ki és nagyon rontja az üzletem. A chiptuninghoz mindenki a feketén füstölő környezetkárosító retteneteket párosítja, zömmel jogosan.

Általánosan elmondható, hogy minden chiptuningoló inkább túllő a célon és gazdagon ad üzemanyagot, mint hogy kicsit gyengébb legyen az autó. De ha fékpadon programoz az ember, akkor mérhető, hogy 12%-al kevesebb üzem anyaggal csak 3 lóerőt vesztettünk és 7Nm, ami a 340Nm-nél és 162 lóerőnél elhanyagolható szerintem...

Én ezért használom gyakrabban az optimalizálást, mint a chiptuningot, persze ma már mindenki optimalizál még az is aki pár hónapja még személyedzőként dolgozott egy fitness teremben... Ne nevess tényleg így van, ismerek ilyen "konkurenciát"

Optimalizálást csak akkor tud valaki végezni, ha visszaellenőrizte már a munkáját teljesítmény mérési sorozatokkal és ennek eredményeként megtalálta az optimális beállítást. Ez annyit jelent, hogy a hozzá adott legkevesebb módosítás a legnagyobb forgatónyomaték növekedést eredményezi.


A másik gyakori hiba és inkább átverés, mikor megváltoztatják a gázpedál érzékenységét... úgy érezni mennyivel jobb lett, hisz alig érek a gázhoz és milyen jól húz, de fél gáz felett már semmi sem történik..

A harmadik átverés az overboost megemelése...
A jelenség a következő: amikor elkezd betölteni a turbó, akkor 1700-2200 között hagyják gazdagon megszaladni a nyomást akár 0.4-0.5bar többlettel is, mivel ezen gyorsan túllép a motor, így nem károsodik a turbó és ettől a hirtelen megjövő akár +100Nm  nyomatéktöbblettől elkapar a kerék... Amitől már a fele nyomaték is elegendő, hogy tovább radírozzon a kerék...

Mondanom sem kell érzésnek félelmetes, hol jobbra, hol balra akar kitörni az autó és a sofőr el van ájulva mindaddig, míg nem találkozik egy jól sikerült optimalizált, chippelt autóval és máris sírva fakad amikor lehagyják...

A nyomaték változását érzi az ember. Egy V6 Audi 224 lóerővel és 450Nm (1400 től) nyomatékkal teljesen egyformán húz 200km/h-ig, hogy közben észre sem veszed hogy már közel 200 km/h-val haladsz..

 
Vissza: Chiptuning